logo Facebook
i slova jsou činy

Pokud si chcete zakřičet, Twitter je na to ideální, míní MARIAN KECHLIBAR

13. srpna 2020 14:05 / autor: Vojtěch Berka

Skupina intelektuálů, mezi jinými například Salman Rushdie, Gary Kasparov, J.K. Rowlingová, Margaret Atwoodová nebo Noam Chomský, nedávno sepsala dopis, volající po otevřenější debatě a větší názorové toleranci. Mířil tak na takzvanou cancel culture. Internet na nic nečekal a okamžitě prokázal jejich obavy za oprávněné, když se dopis zcela vágně volající po svobodě slova stal terčem rozhořčené kritiky. Hostem Českých médií byl proto tentokrát publicista Marian Kechlibar.

„Je spousta internetových debat, ale nevím o tom, že by někdy někdo ztratil práci kvůli tomu, že diskutoval pod článkem na New York Times. Povaha sociálních sítí jako Twitter a Facebook připomíná sněhovou kouli. Jsou tam mechanismy, které umožňují velice snadno přitáhnout do konverzace, nebo spíš křiku, jiné lidi. Dělají to pomocí algoritmů a tlačítek sdílet a like. Musíme si uvědomit, co je Twitter a Facebook. Jsou to mašiny na generování zisků z reklamy. V jejich zájmu je připoutat si emociálně lidi a ty přitáhnete tak, že je podráždíte. Že zapůsobíte na jejich emoční centra v mozku,“ přibližuje Kechlibar fungování největších platforem dneška.

Twitter přitom je, už kvůli omezenému počtu znaků, médium zralé na výkřiky. „Výkřiky kolem sebe dobře shromáždí dav, ale určitě se tam nesejde skupina filosofů rozebírajících jemné nuance,“ tvrdí. „Pokud chcete nad něčím přemýšlet, je lepší navštívit nějaký blog nebo web. Pokud si chcete zakřičet, Twitter je na to ideální.“

Řeč došla i na situaci v redakcích tradičních médií. Snaha o vyváženost, která je doposud definovala, byla jen chvilkovou normou, od které se dnes znovu upouští, míní Kechlibar. Jedním z problémů je mimo jiné i to, že žurnalistika jako kariéra začíná být nevýdělečná. To se následně promítá do složení redakcí, kde končí především lidé z bohatších rodin, jež nejsou na kariéře životně závislí. Přichází tak o různorodost. Dalším rizikem je, že se čím dál tím více snaží čtenářům říkat přesně to, co chtějí slyšet.

Prostor pro televize jako opinion makery se podle Kechlibara bude i nadále zužovat. Blogování však podle něj budoucnost stále má, jelikož jej vyhledávají specifičtí čtenáři, kteří jsou ochotní věnovat delšímu textu pozornost. Zároveň jste alespoň na vlastním políčku, myslí si Kechlibar. „Na sociálních sítích jste produkt.“

Další názory Mariana Kechlibara naleznete na jeho blogu Kechlibar.net

Celé video naleznete zde: